Borstreconstructie

Wat is een borstreconstructie?

Na een borstamputatie of een borstsparende operatie kunt u ervoor kiezen om uw borsten te reconstrueren. Een reconstructie vindt meestal zes maanden na de borstamputatie plaats. Het operatiegebied is dan voldoende hersteld. Een borstreconstructie kan aan de hand van verschillende chirurgische technieken, zoals onder meer een tepelreconstructie en een Rubin-lift, uitgevoerd worden met als doel de vorm, het uiterlijk en de grootte van de borst te herstellen.
Als u na een borstamputatie wordt bestraald, is het beter om enkele jaren te wachten met de borstreconstructie. De huid en het borstweefsel hebben dan meer tijd nodig om te herstellen. Overleg met de arts geeft duidelijkheid over de beste tijd voor u en de mogelijkheden.

Symmetrie
Als slechts één borst aangetast is, zal enkel deze gereconstrueerd worden. Een andere chirurgische ingreep zoals een borstlift, een borstverkleining of een borstvergroting van de andere borst kan de symmetrie van beide borsten optimaliseren.

Na de ingreep is het belangrijk dat een elastische band of een ondersteunende beha gedragen wordt om de zwelling tot een minimum te beperken en de borsten te ondersteunen terwijl ze genezen. Ook krijgt u specifieke instructies mee die significant zijn voor uw herstel. 14 Tot 17 dagen na de operatie worden tijdens de controle afspraak de hechtingen en de pleisters verwijderd door de assistente. Bij een Rubin-lift hoeven de hechtingen niet verwijderd te worden, aangezien er oplosbare hechtingen worden gebruikt.
Verder heeft roken een negatieve invloed op de wondgenezing. Het is daarom van groot belang dat u na de operatie gedurende tenminste twee weken niet rookt. Na een Rubin-lift daarentegen adviseren 2 weken voor en 6 weken na de operatie volledig te stoppen met roken. We adviseren u de littekens gedurende 6 maanden na de operatie niet bloot te stellen aan UV- zonlicht en/of de zonnebank. U kunt littekencrème gebruiken nadat de hechtingen zijn verwijderd en u dit met de doktersassistente heeft besproken. Wees er ook van bewust dat de wondgenezing tijd in beslag neemt. Littekenvorming en het vormen van de borstcontouren duurt minstens enkele maanden.
In de uitslaapkamer wordt u verzorgd door gediplomeerde verpleegkundigen. De plastisch chirurg controleert u als u weer wakker bent. Wij adviseren u consequent de voorgeschreven pijnmedicatie in te nemen die u van ons meekrijgt. Zowel bij een borstreconstructie als bij een prothesewissel of Rubin-lift, moet u de eerste zes weken na de operatie dag en nacht een stevige BH dragen. Deze BH krijgt u van ons na de operatie. U mag de kliniek verlaten op het moment dat uw plastisch chirurg of anesthesioloog dit verantwoord vinden. Bauland Kliniek biedt u de mogelijkheid tot overnachting als dit nodig mocht zijn.
Probeer tenminste de eerste 2 weken na de operatie niet te bukken, zwaar tillen, hoesten, persen en te rekken of strekken. U mag na de operatie niet op uw buik slapen. Rugligging is het beste of een pijnloze houding op uw zij. Zes weken na de operatie kunt u vaak weer uw dagelijkse bezigheden hervatten. Twee en zes weken na de operatie vinden controles plaats.

Prothese verwijderen?

Indien u al een borstreconstructie heeft gehad, willen wij u op de hoogte brengen van de kleine kans dat er complicaties kunnen ontstaan. Volgens het KWF krijgt 5 - 18% van de vrouwen die een borstreconstructie hebben gehad een infectie. Infecteert daardoor de borstprothese, dan moet de arts de prothese verwijderen. De kans op een infectie is groter wanneer u rookt, overgewicht heeft en/of grote(re) borsten heeft.
Bij sterke kapselvorming kan de arts het littekenweefsel tijdens een operatie verwijderen. U houdt wel kans op nieuwe kapselvorming Is de kapselvorming ernstig of blijft het terugkomen? Dan moet de arts soms de prothese verwijderen.

Wat is een tepelreconstructie?

Na een borstamputatie is het niet alleen mogelijk om de borst te laten reconstrueren maar kunt u ook kiezen voor een tepelreconstructie. Hierbij creëren onze artsen een nieuwe tepel of herstellen uw eigen tepel. Om zo natuurlijk mogelijk een tepel na te bootsen, maken wij gebruik van dermatografie. Dermatografie is een vorm van tatoeëren voor medische doeleinden. Na de tepelreconstructie kan door middel van dermatografie de kleur van de tepel en tepelhof worden gemaakt. Daarnaast is dermatografie ook mogelijk zonder tepelreconstructie. Op deze manier wordt door middel van kleurnuance een tepel nagebootst.
Een tepelreconstructie wordt uitgevoerd onder lokale verdoving en zal ongeveer een half uur duren. Er wordt van de huid van de nieuwe borst met een speciale techniek een tepel gemaakt. Deze moet na de ingreep enkele weken een ondersteunend verband krijgen.
Wenst u meer informatie over tepelreconstructies? Onze plastisch chirurgen kunnen u hier alles over vertellen. U kunt een afspraak maken op ons spreekuur voor een persoonlijk adviesgesprek.

Wat is een Ruben-lift?

De Rubin-Lift is een speciale techniek die ooit is ontwikkeld voor patiënten die veel gewicht zijn verloren. Deze ingreep levert echter ook hele mooie resultaten op bij patiënten die een borstlift/vergroting wensen zonder implantaat. De operatie duurt ongeveer 2,5 uur onder algehele narcose. Bij de Rubin-lift verplaatst de plastisch chirurg overtollig en hangend borstweefsel van het onderste borstdeel naar boven. Ook wordt overtollig huid verwijderd. Op deze manier bevindt dezelfde hoeveelheid weefsel zich in een kleiner huidoppervlak.
Om extra stevigheid te geven, wordt het gelifte borstweefsel op de borstkas vastgehecht met oplosbare hechtingen. Door deze techniek bestaat er meer kans op een langdurig en strak resultaat. Daarnaast worden ook de zijkanten (decolleté en buitenkant van de borst) zorgzaam met oplosbare hechtingen gehecht.

Kom ik in aanmerking voor een borstreconstructie?

U komt in aanmerking voor borstreconstructie als u na een borstamputatie graag het uiterlijk en de grootte van de borst wilt herstellen.

U komt in aanmerking voor een Rubin-lift als u hangende borsten heeft maar er wel genoeg of overtollig weefsel aan de borstonder- of zijkant aanwezig is. Verder komt u ook in aanmerking als u graag strakkere en vollere borsten wenst en geen implantaat wilt.

Overweegt u een borstreconstructie? Plan dan kosteloos een consult in om al uw wensen en mogelijkheden met de arts te bespreken.

1Doet een borstreconstructie pijn?
De operatie wordt uitgevoerd onder algehele narcose en daarom merkt u niets van de ingreep zelf. Zodra de verdoving is uitgewerkt, kunt u wat pijnklachten ervaren. De meest voorkomende pijnklacht is een drukkend en strak gevoel om de borst. Dit is vaak voor uw gevoel, maar heeft niets te maken met een verstrakte huid bijvoorbeeld. Door de juiste nazorg, zult u snel herstellen.
2Krijg ik pijnstilling mee?
Ja. Wij adviseren u consequent de voorgeschreven pijnmedicatie in te nemen die u van ons meekrijgt. Wees niet terughoudend met het innemen van pijnstilling, goede pijnstilling bevordert het genezingsproces.
3Mag ik douchen na een borstreconstructie?
U kunt douchen zolang het wondgebied droog blijft. Twee dagen na de operatie kunt u volledig onder de douche staan. Baden of zwemmen is voor 6 weken uitgesloten.

Afspraak maken voor een borstreconstructie?